4 december 2007

Berörande sångmöte

När vi flyttade till till England upptäckte jag Katie Melua. När hon sjunger och spelar gitarr infinner sig ett lugn i mig. Hennes röst är unik, som ett porlande klart vatten.

I år har hon sjungit in "Over the rainbow" med Eva Cassidy. Evas röst har ett eget rum i mitt hjärta - jag får gåshud när jag hör henne sjunga och blir lycklig i hela kroppen. Hon blev bara 33 år och uppmärksammad och hyllad först efter sin död.
(Jag har en liknande kärlekshistoria med Ted Gärdestad, kombinationen av hans röst och de fina texterna gör mig salig. Dessa sorgliga levnadsöden... bidrar de till att man upplever musiken så starkt?)

Dagens teknik möjliggör duetter där den ena artisten inte lever längre. Natalie Cole har sjungit med sin pappa, Celine Dion med Elvis - och nu sjunger Katie med Eva.

Njut själva.

2 kommentarer:

Anonym sa...

hej darling! min pa har också en speceill relation med eva cassidy och har spridit det till mig! jag lyssnar även på katie, men har inte hört denna förut, jag tänker att det blir en prefekt skiva till pa, finns den ute?
kram till dig, /anna

...och snart Stockholm sa...

hej vännen! Ja det är klart att J har en så god smak ;-) Kollade snabbt på Itunes/Sverige, hittar inte cd:n där tyvärr... Om jag hinner emellan flyttbestyren kan jag köpa med den! pussogull