9 november 2007

The perfect cuppa

"Let it be free for a while, allow it to swim a little. Don't press it, and don't stir, god forbid! After a few seconds, just lift it up gently and dip it once to get a perfect colour and taste. Then take away the tea bag using a teaspoon and top off with some hot water."

Om man ska brygga te som Shaz vill dricka måste det vara normal tea. Det går definitivt inte med Earl Grey. När jag undrar vilken sort det ska vara letar hon i sitt minne och säger tveksamt, "tja, det är väl English Breakfast..? Just normal tea".

När bryggritualen startar är det viktigt att ha allt på plats; tepåse, tesked, kopp, mjölk och kokhett (men inte bubblande) vatten. Det hela går väldigt fort och timingen är central.

Man lägger tepåsen i koppen och häller hett vatten i. Sen snabbt i med en skvätt lättmjölk (teet ska vara uppfriskande och tunnt, inte runt och mjukt :) och på det en liten simtur för tepåsen. Efter det tar man teskeden till hjälp och lyfter upp påsen, låter den doppa sig lite till för att sen ta den ur koppen. Det är förbjudet att röra runt tepåsen i koppen, eller ännu värre att pressa den mot koppens kant. Allra sist på med en skvätt hett vatten. Voila! The perfect cuppa.

5 kommentarer:

Maria sa...

Hittade hit utan att vara släkt=)
Så mysigt huset ni ska hyra i Stockholm verkar vara...

essko sa...

Hej! Kul att höra av dig, kikar in här ofta också!! Hur långt är det kvar i England för er?

Tedrickande är en konst, förstår man ju, enligt de flesta engelsmän. Dock har jag sett och hört flera tvärsäkra beskrivningar på the perfect cuppa som sinsemellan skiljer sig åt....den beskrivning du har här låter helt OK tycker jag!

...och snart Stockholm sa...

Hej Maria, uppskattar verkligen släkten men det är ju superkul med läsare utanför den lilla kretsen - välkommen hit :-)
Huset ÄR mysigt. Och litet. Och inte vårt. Men ändå!

Hello Essko! Bara drygt en månad kvar nu. Det går fort nu på slutet...
Din reflektion om tedrickandet stämmer med min upplevelse. Alla verkar ha sin egen ritual, har inte hört två lika versioner ännu. Anyway, jag låter engelsmännen brygga te men släpper inte ifrån mig makten över kaffet ;-) (då blir det alldeles för svagt. usch)

Anonym sa...

Hej, Detta är första gången jag skriver till Dig. Min familj och jag står precis inför samma äventyr som Du och Din familj haft de senaste åren - flytt till Manchester. Jag är jätte nyfiken över att höra om allt från vilka områdens man ska/inte ska bosätta sig i, skolsystemet etc. Om Du har lust att maila så når Du mig på henrik.fredga@uniflex.se

Hoppas att höra ifrån Dig

Mvh // Henrik

...och snart Stockholm sa...

Hej Henrik, vad roligt att ni ska flytta hit! Jag hör av mig per mejl med lite info.