4 november 2007

Nära i sömnen

Den här veckan delar jag säng med vildungarna.

Varje morgon öppnar lille L ena ögat, sätter sig nyvaken upp och kontrollerar ifall pappa ligger bredvid honom i sängen. Han kan ju ha kommit hem sent föregående kväll. Stora-lilla J har som morgon- och kvällsrutin att räkna hur många dagar och nätter det är kvar innan den efterlängtade pappan kommer hem från Madrid.

Vi har aldrig nekat våra barn att sova i vår säng. Lille L tassar med bestämdhet över till oss varje natt vid tretiden. Utan undantag. Stora-lilla J har aldrig varit det minsta intresserad av att sova hos oss; hon älskar sin säng och sover bäst där. Utom när maken och pappan fattas oss. Då gossar vi ner oss bland duntäcken och stora kuddar och sover nära, nära varandra.

Jag tänker; det är inte ofta jag får vara henne så här nära. Stora-lilla J har inte många sekunder över för kramar, klappar och pussar, hon är ständigt på väg nånstans. Oftast med steppskorna på, tap-tap-tap, och händer som klappar i takt. Spirited.

Så nu snusar jag henne i nacken, beundrar hennes långa ögonfransar, stryker henne på lena kinden och ligger alldeles stilla bredvid. Alltmedan Lille L i sin lätta sömn tvinnar slingor av mitt hår, han virar, tvinnar - och drar. Tills det slits av.

Så kan det vara med två vildungar i sängen.

8 kommentarer:

Solrosfrö sa...

Vira håret känner jag igen!
Mysigt med de här stunderna :) NJUT för de blir mer och mer sällsynta ju äldre barnen blir. Även om vår tolvåring ibland också vill vara fyra igen!

...och snart Stockholm sa...

Hej Jessika. Jo, jag njuter och hämtar samtidigt kraft som behövs i vardagen. Är trött och lite deppig nu och då är det en lisa för själen att betrakta sina sovande gullungar.

Var dags glimtarn sa...

Det kunde vara jag som beskrev våra vildungar. Stora-lilla H aldrig förutom när paps är borta...lille O alltid fast inte vid 03.00 utan vid 02.00 ; )

...och snart Stockholm sa...

Glimt, jag har undrat hur ni har det efter operationen?
Så ni har ett liknande sovmönster? Alltid intressant och roligt att höra hur andra gör. Tack vare er är det numera viktigt att även de vuxna i vår familj bäddar sina sängar..! Annars -ingen veckopeng :-)

Jes/Vita villa vila sa...

Vilken härlig bild! Jättefint foto av vildungar
.o)

Härlig blogg du har!
Kommer gärna tillbaka.

Jag är också Norrköpings-tjej :-)

Kram Jes

...och snart Stockholm sa...

Hej Jes, tack för fina ord om blogg och bild! Från Norrköping? Där har vi haft nio fantastiska år. Nu ska jag titta in hos dig :-)

Anonym sa...

Underbart kort! Superfina gullungar!!

...och snart Stockholm sa...

Åsa - Snällt sagt av dig, tack! Mamman själv instämmer förstås..!
Hittar man dig nånstans på nätet Åsa?