28 oktober 2007

Lunch och snack i skolan

I början av september införde skolan en ny rutin. Vi fick brev hem med veckomenyer för hela terminen. På så sätt ska föräldrar få koll på vad barnen får för skolluncher och dessutom hänga med i förändringarna som genomförs kontinuerligt för att möta de riktlinjer staten ger på temat hälsosammare skolmat.

Olika alternativ på menyn
Skolan köper kött från slaktare i trakten och lagar de flesta rätter i skolköket. Varje dag finns ett vegetariskt varmt alternativ, en pastavariant och sallad (med tillval som biff, kalkon, skinka, korv, ost, ägg, tonfisk m m).

Chips
, pommes frites alltså, serveras bara (!) en gång i veckan, helt i enlighet med statens rekommendationer.

Dessert erbjuds dagligen, i form av ekologisk yoghurt och färsk frukt. Ibland serveras en smarrig kaka men det hälsosammare alternativet finns samtidigt tillgängligt (god tanke men inget våra barn väljer om det är choklaaaad i kakan ;-)



Snack (mellanmål)
Skolan tillåter inte godis eller crisps som mellanmål på förmiddagen och de uppmuntrar vatten som dryck. För oss är det självklart, inget konstigt alls. Men det händer rätt så ofta att J lobbar på oss för att få med sig cereal bars, Frosties och söta yoghurtar, sånt som klasskamraterna har i sin snackbox. Det märks att skolan anstränger sig i kostfrågan och förmodligen kan man inte gå från godis, läsk och chips till frukt över en natt. Det kommer att ta lång tid. Särskilt när det gäller mellanmålet som skickas med hemifrån. Det är många föräldrar som ska avvänjas.

Våra vanor, andras vanor
Med svenska mått mätt är vi inga förebilder. Har säkert ganska normala kostvanor men med jämna (korta) mellarum förfaller vi åt frosseri i allt som innehåller choklad. Vi är allihop galna i chokladpuddingar, mjuka chokladrika kakor, hårda mörka chokladkakor, chokladdryck...

Med engelska mått mätt uppfattas vi nog som ganska strikta med sötsakerna. Till vardags är det frukt, naturell yoghurt eller macka till mellanmål och vi sitter tillsammans vid köksbordet (eller ute vid fint väder) när vi äter.

Detta existerar inte i de familjer vi umgås med här. Barnen hämtar sig något, oftast godis eller åtminstone på gränsen till godis, i köket och fortsätter sedan leka samtidigt som de äter och dricker. Jag har svårt att vänja mig vid det här, vill inte, det är väl därför. Så hemma hos oss brukar jag, i förbigående, be alla slå sig ner när mellanmålet ställs fram. Det brukar dock sluta med att våra barn sitter en stund medan kompisarna springer iväg med mackan i högsta hugg :-) I det läget framhärdar jag inte. Att pracka något på någon är aldrig en bra väg att gå.

I undersökningar har det visat sig att brittiska barn ytterst sällan äter kvällsmat tillsammans med sina föräldrar. De får mat först och sen äter föräldrarna senare på kvällen. Uttrycket feed the children används ofta och det får mig att tänka på att utfodra... djur? I det fallet brukar man ju inte heller umgås vid själva måltiden.

Mat, måltider och umgänge hör ihop. Det är inget vi kompromissar bort i första taget.

School Food Trust har bra info om kost, liksom Jamie Oliver och därifrån kommer bilderna i det här inlägget.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att det ar jatteviktigt att som familj samlas upp runt matbordet - helst utan TV. Det ar sa latt att "tappa bort varandra".
Att sedan ge sina barn sunda vanor ar ett JATTEPLUS! Skont att aven skolor borjar ta mer ansvar, jag har sett skrackexemplar fran USA pa Tv.

...och snart Stockholm sa...

Åsa, jag säger ABSOLUT utan tv, och jag är inte emot tv alls för övrigt. Vad har ni för vanor i Italien? Mitt intryck från många resor dit är att det enkla alltid är det godaste och att man oftast lagar nyttigt med färska råvaror. Och visst samlas folk kring matbordet, gamla och unga?

Solrosfrö sa...

Jag såg Jamies program när han kämpade för att få en bättre matkultur i det engelska skolköket. Då har han alltså lyckats då? "Feed the children" känner jag igen från min aupair tid i London. Jag skulle fixa frukost, mellanmål och middag till barnen. Frukost bestod av flingor och mjölk. Mellanmålet av kakor, chokladbars eller chips. Middag fick de också bestämma själva (de var då 8 och 11 år...!), vilket ofta resulterade i macaroni cheese eller liknande. När jag, den superpräktiga aupairen med kostcirkeln inpräntad i ryggraden, försökte föreslå lite grönsaker, kött eller kanske en frukt så tittade både föräldrar och barn på mig som om jag vore från Mars... Jag minns att jag tyckte detta var oerhört knepigt!

...och snart Stockholm sa...

Jessika- jag tror att Jamie har gjort ett starkt avtryck i skolorna men att vägen till en bättre matkultur är lång... Våra barns skola kämpar på i rätt riktning i alla fall :-)
Förstår att du måste fått chocken som svensk aupair när det gäller maten. Men det finns andra saker de är riktigt bra på här, mycket bättre än i Sverige: bbc:s barnprogram, barnlitteratur, kultur för barn överhuvudtaget. Ska nog skriva ett inlägg om det :-)

Anonym sa...

Jovisst, har samlas unga och gamla runt dignande matbord. Man ater o pratar o pratar o ater! Umgas. Det ar sakert annorlunda i tex. norra Italien, men har i soderns soder haller man hart i matbordstraditionerna! Harligt tycker jag.

Anonym sa...

Vilket bra och intressant inlägg!

...och snart Stockholm sa...

Vad kul att du tycker det Nilla, blir glad av din kommentar!