28 september 2007

Skoluniform och fixa idéer

Skillnaden från förra skolåret är slipsen, i ettan blir klädseln ett snäpp mer formell. Ser ni att knuten hänger lite lågt? Storasyster drar och drar i den, hon har extremt svårt för när något sitter åt, när det är knöligt eller för kort eller för långt...

När vi åker bil kan hon inte ha på sig jacka eller kavaj, den åker av i ett huj. Byxor knäpps upp, det får inte klämma runt magen. Ibland åker de ända ner till knävecken. En lustig syn.

Lillebror, som är svår att fånga på bild, har samma sorts idéer. När han går på toaletten slänger han av sig alla kläder och säger kategoriskt: "Jag bajsar inte med kläder på". Vi har i alla fall kommit överens om att han behåller kläderna på när han går på toaletten i skolan :-)

Förutom skjortkragen och slipsen är storasyster glad i sin uniform. Det är jag med.

Tycker Sverige skulle införa skoluniform. En mer ledig, praktisk variant skulle passa bra.

Här och här är mer uniformprat.

6 kommentarer:

Lox sa...

Svärmor berättade om alla sätt de försökte knyta slipsen på när de var unga och gick i skolan. De riktigt tuffa hade den som hårband, men hon var halvcool och hade den "extremt" löst runt halsen. Maken körde den bak-och-fram.

Ser både för- och nackdelar med skoluniform, men om jag måste välja så väljer jag skoluniform.

...och snart Stockholm sa...

Hej Lox: Det din svärmor berättat tycker jag är roligt; att hur strikt det än är hittar man alltid sätt att uttrycka sig på. Jag har inte sett just varianterna med slipsen, men har noterat att många killar låter skjortan hänga löst istället för att stoppa in den i byxorna.

Anonym sa...

Ha, ha, ha, P gjorde exakt detsamma som lille L, tog av sig ALLA kläder när han skulle bajsa. Även på dagis. Det var med gemensamma krafter vi "avvande" honom vi detta beteende när han skulle börja 6-årsgruppen. Vilka idéer va?

Kram Sanna

...och snart Stockholm sa...

Sanna: Man kanske skulle prova själv? Vi går kanske miste om något?! Kram!

Hanseric sa...

Jag tycker att småbarnsföräldrar kan ha uniform. En fältuniform som döljer allt kladd. Eller blåställ.

...och snart Stockholm sa...

Idépappan, kladdiga kläder ÄR småbarnsföräldrarnas uniform.

(en gång på sjuttiotalet tog min svärfar bussen till jobbet på morgonen. så kände han en äcklig lukt och sneglade på sin tröja där det fastnat lite bajs efter morgonens blöjbyte... tjugo-år-ung var det rätt så förnedrande, bland studiekompisarna på bussen..!