6 juli 2007

Lite om skola och dagis

Nursery/dagis
Här har L gått fyra förmiddagar i veckan sen vi flyttade hit i slutet av augusti 2006. Barnen är mellan två och fyra år och inget barn är på nursery hela dagarna. I de familjer föräldrarna arbetar heltid hjälper mor- och farföräldrar till att lämna och hämta de små.

Personalen är varm och kärleksfull med barnen. De guidar, stöttar och uppmuntrar de små i olika kreativa aktiviteter som står på schemat varje dag. Högläsning har en central roll och ofta har böckerna jätteformat så att alla barn kan se bilderna. Mellanmålet på förmiddagen består ibland av en frukt och vatten, ibland av juice och kaka (!).

Varje morgon får barnen leta fram sin egen namnlapp på hallbänken. Veckans bokstav hänger på väggen. Har man med sig egna leksaker får man stoppa dem i en låda i hallen. På fredagen får man visa och berätta om den leksak man har tagit med hemifrån som börjar på veckans bokstav (show and tell).

Det är inte som i Sverige, där någon alltid möter barnet i hallen och säger godmorgon. Här ropar de ofta hej på längre håll, och samma sak gäller när man går hem. Det är alltså ingen som följer barnet ut i hallen och säger hej då. Inspiration från Sverige behövs!

Utelek varje dag - om det inte regnar. Då stannar de inne :-(
Inspiration från Sverige även här, tack!

Kindergarten/förskola
När barnen är tre år har de möjlighet att börja i kindergarten. Är de inte mogna för det får de gå kvar på nursery.

Obligatorisk blir skolan det skolår man fyller fem. Det innebär att det barn som fyller fem i juli börjar sin skolgång i september året innan (skolåret sträcker sig från sept-juli) - när barnet precis fyllt fyra!

"Vår" kindergarten är indelad i två grupper; de som är 3-4 år och de som är 5 år. De äldre jobbar lite varje dag med läsning, skrivning och räkning medan de yngre har lättare uppgifter. De syftar till att förbereda barnen inför sitt första skolår.

Olika teman inspirerar och uppmuntrar barnens nyfikenhet. Just nu har de byggt ett Garden Centre i klassrummet. Där har de planterat grönsaker och kryddor och tar hand om egna växter. I kassan tar de betalt när nån vill handla.

Broarna mellan nursery, kindergarten och de äldre årskurserna är starka. J, som snart har gått sitt första skolår, har simning tillsammans med de äldre barnen varje vecka. Likaså franska.
Hela skolan har gemensam assembly (samling) en gång i veckan.

Lärarna tar varje chans att uppmuntra barnens goda uppförande och deras arbetsinsatser. De delar ut stickers, klistermärken, som barnen får sätta på sin tröja. Det kan stå "excellent work", eller "well done". Dessa stickers bär barnen med stolthet.

Om något barn har en dålig dag och uppför sig illa, t ex nyper sina klasskamrater upprepade gånger, slänger leksaker omkring sig eller har sönder något med flit markerar lärarna tydligt att det inte är tillåtet. De försöker också reda ut varför barnet agerat så genom att lyssna på barnet. Sedan vidtalas föräldern vid hämtning. Då brukar alla föräldrar tydligt påpeka för barnet det felaktiga i att uppföra sig si eller så.
Barn får skämmas lite oftare här än i Sverige, är mitt intryck. Så länge man inte låter barnet skämmas inför andra (vilket nog kan hända) tycker jag att det är ok.

Det här med gott uppförande är centralt här. Det är något man inte tummar på. Samtidigt tycker jag att det finns en respekt för att barn är barn och att det ingår i deras utveckling att t ex hamna i konflikter med sina klasskamrater.

Ny fas
Idag är L inne i kindergarten för att öva lite inför hösten. Då ska han nämligen börja där, tillsammans med några av sina dagiskompisar. Hans syster går då vidare till nästa årskurs som har sin verksamhet vägg i vägg med kindergarten. De var båda spända av förväntan, även om de är väl bekanta med miljön. Mina små, mina små som blir stora så fort!

Inga kommentarer: