18 oktober 2007

Hemflytt

Det finns ett litet och gammalt hus på en vacker plats i Stockholm som ropar på oss. Med stor sannolikhet får vi hyra det ett halvår, precis så länge som vi behöver för att i lugn och ro kunna köpa ett hus.

Vårt vardagsliv här fortsätter som vanligt medan vi tar itu med olika detaljer som har med hemflytten att göra. Varje dag faller något på plats och idag gläder jag mig åt det lilla, gamla och charmiga huset på den vackra platsen. Imorgon hoppas jag få besked om vi får skol- och dagisplats i närheten.

Sen är det kontakter med Försäkringskassan, Skatteverket, CSN, försäkringsbolag, bank och inte minst potentiella arbetsgivare. Bil ska köpas och magasinering av möbler bokas.

Uppstart i Sverige innebär avslut i England. Bil ska säljas, avtal ska sägas upp (fast telefon, bredband, gas, el, hus, försäkringar, tv-licens m m), flyttbolag ska bokas - och ja, det är lite att fixa med.

Och då har jag inte ens nämnt känslorna som börjar smyga sig på.

11 kommentarer:

Solrosfrö sa...

Så sött! Håller tummarna för att ni får det!

Anonym sa...

Uj uj, far lite angest nar jag tanker pa allt som ska fixas i samband med flytt. Jag har flyttat FOR manga ganger och tycker att det ar underbart att fa satta rotter ett tag nu. Hoppas att allt gar bra for er och att ni far det gamla huset pa den vackra platsen. Good luck!

...och snart Stockholm sa...

Jessika - tack, vi håller också tummarna!

Åsa - tack! Instämmer, det är rätt så jobbigt att flytta... Var låter du dina rötter gro nu?

essko sa...

Åh, kan förstå att det blir blandade känslor...själv har jag omåttligt lätt att fästa mig vid platser och likaledes svårt att lämna en sån plats. England tex, där finns alltid en del av mig kvar, som jag försöker odla så gott jag kan med regelbundna besök och sådär. Lycka till med tillfälliga boendet, hoppas ni får det!

Lox sa...

Åh, jag vet precis hur det är: Boots card, Sainsburys och M&S. Vi fick precis en återbetalning på Child Benefit Payment och då ska vi inte tala om hur lång tid det tog att få RBS att inse att man kan faktiskt skicka post till Sverige.

Det gick så fort för vår del att packa ihop och avsluta UK, och jag blev ledsen när vi kom till Sverige. Jag var inte redo att säga adjö - jag hade för fullt upp med flytten.

Hoppas att det går bra med skola och dagis. Vi har insett att det är det viktigaste. :-)

(Huset är underbart.)

Anonym sa...

Nu gror mina rotter i sodra Italien. Vid havet. Har frodas de bra.

Var dags glimtarn sa...

Gud så sött, en skrivarlya :) Lycka till och jag får ont i magen inför vår nästa flytt, hösten 2008 eller 2009. Får väl fråga dig om tips senare om försäkringskassan etc: ) Vi är helt utskriva sen 2 år tillbaka....

Anonym sa...

Vi längtar!

Anonym sa...

Hej J!

Så nu är det dags att dra hemöver... Time flies! Hör gärna av dig när du kommer tillrätta i Stockholm. I det vackra huset. Själv ska jag sätta mig tillrätta på Blåkulla... Har just köpt lägenhet där :)

Ska till Norrköping och träffa gamla kollegor snart. Lina fyller år.

Lycka till med flyttandet!

hälsar Anna F
langaanna at hotmail.com

Anonym sa...

Oj vad spännande! Och lite vemodigt också kan jag tro.
Mycket att hålla reda på helt säkert! Lycka till med alltihopa!

...och snart Stockholm sa...

Anna - vad kul att du har köpt lägenhet, alldeles i rätt tid också kan jag tro? Jag ser fram emot att träffas i Stockholm! Gratulera Lina från mig. Kram!

Nilla - ja, många känslor samtidigt. Det ska bli kul att bo nära goda, goda vännerna (som vi inte gjort på 20 år typ), samtidigt vedmodigt som du skrev, att lämna det här som vi tycker mycket om. I det stora hela är vi i alla fall nöjda med det beslut vi tagit :-) Tack för lycka till:et!