2 september 2007

Nya Pippi

Här berättade jag att Charlie och Lolas skapare Lauren Child skulle illustrera en nyutgåva av Pippi Långstrump. Anledningen är förstås att Astrid Lindgrens skulle ha fyllt hundra år i år. Jag vet inte om denna bok kommer att ges ut i Sverige?

När jag förstod att originalillustrationerna skulle ersättas med nya blev jag bestört, men också lugnad i vetskapen att Child, med sin unika stil, var illustratören.

Resultatet är fantastiskt. Jag känner igen Pippi och tar henne till mig direkt.
Associationerna till Charlie och Lola dyker upp omdedelbart när jag öppnar boken, vilket inte är konstigt. Gillar man Childs stil blir det inget problem.










4 kommentarer:

Anonym sa...

Fantastico - förstås om man är ett fan av Child! Jag älskar hennes speciella sätt att illustrera. Detta är något helt annat än den hemska tecknade tv-versionen av Pippi!

...och snart Stockholm sa...

Weronica - Ja, detta är mumma för en som gillar kollage, illustrationer, mönster och text i en obetalbar härlig röra :-)

Kul med länkningen från dig! Jag ska själv ta och lägga upp bloggar som jag läser regelbundet.
På återseende.

Ina sa...

Åh, vilken alldeles underbar version! Den är jag säker på att Astrid ler åt i sin himmel... Måstemåstemåste ha - tur att jag har vänner som ofta åker till UK!

...och snart Stockholm sa...

Ina - Vad roligt med ännu en bloggvän som delar min förtjusning :-) Kul att du fick cravings på boken! På lilla Simply Books där jag handlar kommer de att ha boken i stora volymer, särskilt till jul. Blir kanske årets julklapp i UK ;-)